Alla i Svartvik ska vara välinformerade Bakgrund Den nya förvaltaren har infört en app för oss boende. Det är ett modernt och effektivt sätt att informera personer som bor i ett visst område. Det kräver dock att alla boende har tillgång till en mobiltelefon som används dagligen. Detta i sin tur ställer krav på att man kan hantera tekniken med appar. Det är inte lika enkelt att ta del av information på en app som i en dator och många tycker det är svårt att läsa långa texter i appen. Vi har i Minneberg ett stort antal äldre personer som inte kan hantera den nya tekniken och som heller inte vill sätta sig in i den. Detta måste styrelsen i Svartvik och i Samfälligheten beakta. Alla måste kunna bo i Minneberg och känna sig välinformerade. Flertalet boende har dock en dator som de använder och känner sig bekväma med. Det finns också boende som inte har varken mobiltelefon och dator. Vissa har hemtjänst och det är den personalen som tar emot och förmedlar informationen. Exempel på information som i dag bara finns på boendeappen men inte på Svartviks hemsida är Information om matavfall/Tillgång till motionslokalen och Samfälligheten byter låssystem. I trappuppgången sitter två anslag om tider för låsbyte. Styrelsen brukar där även sätta upp en sida med information från deras verksamhet. Anslag i trappuppgången passar sig bra för korta och aktuella nyheter men inte för fullskrivna A4-sidor. Sådan information, som exempelvis tider för låsbyte, måste ligga på hemsidan. Hur många av oss står vid ytterdörren och läser sida på sida och gör noteringar? Syfte Motionen syftar till att alla i Svartvik ska ha tillgång till aktuell information. Alla ska i princip få den samtidigt och det ska vara enkelt att ta del av den. Man ska kunna bo i Svartvik utan att ha mobiltelefon och kunna tekniken med appar. Förslag till beslut 1 All information som läggs in på appen av fastighetsförvaltaren ska samtidigt läggas in på föreningens hemsida. 2 Anslag i trappuppgångarna ska bara omfatta kortfattad information. Längre texter ska läggas in på föreningens hemsida. 3 Det ska tydligt framgå vem som ger ut informationen och vem man ska kontakta för frågor. (Info om nytt låssystem saknar all denna information). 4 Vi har boende som saknar både dator och mobiltelefon. Hur man löser information en till dem måste fastighetsförvaltaren ha en lösning på. De är nog inte många men varje boende är viktig. Ska man lägga ett antal exemplar i varje tvättstuga? 5 Om det är många i föreningen som saknar dator och mobil bör man fundera på en tätare utgivning av Minnebergsbladet. Jan-Åke Bosell, Svartviksslingan 45,